[Most Recent Quotes from www.kitco.com] Gold Price Per Gram in Malaysian Ringgits
JOM SIMPAN EMAS:
Hubungi Safrul PustakaEmas 0129427678 / Dealer Pn Aida (K.Terengganu) 0139869493 / Dealer Pn Zuraida (K.Terengganu) 0199454911 / Dealer En Haizal (Johor Baharu) 0137089306
Salam Emas

Harga emas berubah-ubah...Apa tindakan kawan-kawan?


 
Cuba perhatikan 'trend' harga emas di atas...'trend' yang boleh membuka mata semua pihak...tak kiralah pelabur dan bakal pelabur...'trend' tidak seperti di awal lonjakan harga emas...'trend' yang mungkin memberitahu kerancakan urusniaga emas sudah mulai perlahan...mengikut theory...ini kerana hubungan negatif antara emas dan US$...jika US$ tinggi...nilai emas akan susut/jatuh...begitlah sebaliknya...persoalannya...APA TINDAKAN ANDA?


APA TINDAKAN SAYA? Saya nak kongsi cerita dengan kawan-kawan...bila harga emas melonjak naik...kita boleh melihat sentimen pelabur-pelabur terhadap emas...mula membeli emas...dengan harapan emas akan terus naik mendadak...siapa tak mahu jana pendapatan bila harga emas melonjak...betulkan? kan? Konsep sama je dengan pasaran saham. TETAPI saya tidak membeli di dalam lonjakan mendadak harga emas...kerana saya agak lewat memasuki pasaran. APA TINDAKAN SAYA? Saya terus perhatikan 'trend' harga emas setiap hari...tak perlulah perhatikan setiap saat...banyak lagi kerja boleh buat...kita pun ada kerja sendiri...betulkan? kan?

APA TINDAKAN SAYA? Perhatikan sekali lagi 'trend' harga emas bertarikh 23/11/2009 yang saya tanda dengan garisan halus berwarna putih/graf warna merah...perhatikan harga terendah pada 1159 mata...APA TINDAKAN SAYA? JANGAN TANPA PANDANG BELAKANG Saya terus buat keputusan untuk beli emas! Ya...Beli! Buy! Beli! Buy! Tapi kenapa da...saya katakan tadi harga emas ni kan macam pasaran saham...ada turun ada naik...betulkan? kan? Apa yang saya perlu lakukan adalah SABAR...Jangan cepat melatah bila tengok harga emas naik kerana sampai giliran akan turun juga...falsafah saya TIMING IS IMPORTANT...bila kita nak beli...bila kita nak jual...bila kita nak tunggu (HOLD) semuanya bergantung kepada TIMING (MASA da...)...apa yang penting?? SABAR...OK...selepas harga terendah 1159 mata...perhatikan sekali lagi graf merah...mula mendaki...Nampak kan peranan TIMING di dalam membuat keputusan...

Hari berikutnya...24/11/2009...Graf hijau dan garisan tebal putih...cuba cari harga terendah pada 24hb ni...dah dapat? Berapa? Lebih kurang 1163 mata kan? kan? Jika kawan-kawan buat keputusan untuk beli emas pada waktu ini...Ya! Anda memang bijak! Bijak kerana harga penutup pada 24hb adalah 1167.60 mata...Bagus apa...walaupun margin kenaikan tak banyak...asalkan bukan rendah dari harga beli...kan?kan? Begitu juga saya...beli 23hb bila harga emas 1159 mata dan 24hb harga emas masih positif...positif tu dah ada untung la...margin tinggi sikit dari yang beli pada 24hb...kan? kan? Alhamdulillah...

Saya ni bukan pandai pun dalam dunia pelaburan...adalah pengetahuan sikit yang saya kumpul dari bacaan (mag; blog, surat kabar etc)...tanya mereka yang aktif dalam dunia pelaburan...tak malu bertanya...sikit-sikit lama-lama jadi bukit...ilmu yang ada ni saya gunakan...analisis yang saya tunjuk tu simple je...untuk kawan-kawan yang baru nak kenal emas dan pelaburan...mungkin boleh 'trial' dulu...

Apa kata otai-otai pelaburan?

0 comments:

Disclaimer/Penafian:PustakaEmas.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian yang berlaku yang ditanggung oleh pelawat. Semua maklumat yang dipaparkan adalah pendapat peribadi dan bertujuan untuk berkongsi ilmu dengan pembaca. Setiap keputusan dan risiko adalah tanggungjawab pembaca dan pemilik blog tidak akan bertanggungjawab.